Jag tjuvåker...

...på spårvagnen för jag har inte kollat upp hur man betalar avgiften än. Skulle det komma kontrollanter får jag köra den gråtande utlänningen. Hann inte äta frukost i morse så på rasten sprang jag ut och köpte en snickers och tog en ciggarett? (bra kosthållning).
Idag hade vi samma svåra kommunikationsproblem på kursen. Hamad, en kille från Kuwait skulle berätta vad han såg på en bild, men han kunde inte sluta skratta för han hade svårt att avgöra om det var två korthåriga halvtjocka män med feminina drag eller två butch-kvinnor på bilden, och jag förstår, det var verkligen svårt. Så han började fråga mig på knagglig franska och då började hela klassen skratta och i sorlet hörde jag Siegfrids bananskratt.
Senare under dagen så fick amerikanen Scott problem när han skulle svara på en fråga, varje gång han inte vet vad han ska säga så gör han klickljud.

 

Dagens intressanta information om Frankrike är att beroende på vilken fransk region man bor i så pussas man olika många gånger för att hälsa, detta varierar från en upp till fyra pussar. Så det kan med andra ord inträffa att en fransman pussar en fransman en gång på kinden men då har den andre inte hälsat klart förrän han har pussat honom tre gånger till. Jag försökte förklara att vi inte pussar folk i Sverige utan skakar mest hand men det gick inte så bra.

Efter skolan gick jag och tysken Matthias och åt på en uteservering, vi pratade om att åka ut till havet någon dag då det är fint, han har bil(en tysk bil). Matthias berättade om Münchens ölfestivaler och hur glada det tyska folket är och det verkar inte bättre. Det kanske är första och andra världskriget som har gjort dem sådana, jag menar att de gick runt i strukturerade led alldeles för länge och hade samma kläder, men det vågade jag inte säga (dont mention the war). Efter vi hade ätit spatserade vi runt i Bordeaux och kollade in staden, det är verkligen jättevackert här. Vi tittade även i lite i butiker och jag köpte en bikini eftersom min ligger i en "glömt"-låda på gymmet. Sen skildes vi åt och jag traskade hemåt. När jag kom hem vilade jag lite och kollade på den värsta serien i världen, Sjunde himlen...Vilka moralkakor, det måste vara någon frireligiös sekt ligger bakom. Det bästa med att se den på franska var att jag inte förstod vad de sa. Ja, ja sen drog jag ner till ett Internetcafé med wiiiifiiii och satt och chattade och mailade. Grattis Linda till Sydafrikajobbet, Grattis Fredrik till viktökningen, Grattis Åsa till den frånvarande dvärgen (det kanske är lika bra) och Kalle?.skärp dig.

 

Efteråt hem och göra mina läxor, det är bra tempo på den här kursen, endast två dagar bakom mig och mycket att plugga. Vår lärare är som fantomen ? Hård mot dom hårda.

Linda:

Tack för hälsningen snuttis! Jag och Sara hade en intressant sms/inpratad och flummig prat konversation i lördags.. Jag ringde och pratade in att jag ville beställa två calzone av henne. Hon ringde tillbaka och asgarvade så vi fick inte ut nått. Sedan visar det sig, att vi asgarvar lika mycket - och hon har inte ens hört mitt meddelande ännu! Sen la vi på. Vi får vara knasiga utan dig här ett tag... men du finns där i luften vi andas.. puss.

Tormodelsa:

Hi! Your website is really interesting! I like it!

Kommentera inlägget här: